in Torajaland!!!

1 december 2015 - Rantepao, Indonesië

Zo, dat was een hele lange reis om hier te komen. Elf uur over 370 km zegt wel iets over de omstandigheden. De bus was ( overdreven) luxe. Zo luxe dat je er rugpijn van kreeg. Pluchen stoelen in slaapstand waardoor het onmogelijk was om rechtop te zitten en je voeten op de grond te zetten. In het donker kwamen we aan en we werden min of meer voor de deur van het hotel afgezet. Zeer eenvoudige kamer, erg warm ook. Maar hier vind je nergens airco of een ventilator. Omdat het hier maar 30 graden is, vindt men dat niet nodig. Lekker gegeten , nog een wandelingetje over een lawaaierige weg en naar bed. Volgende dag gingen we naar het volgende dorp lopen en , wat een geluk, stuitten daar op een begrafenisceremonie. Gewoonlijk zijn die in de zomermaanden dus we hadden er niet op gerekend.
In het kort iets over die ceremonie, Dirapai genaamd. De dood wordt hier gezien als het hoogtepunt van het leven, helemaal niet iets om bedroefd over te zijn. De ceremonie speelt zich over meerdere dagen af. Er wordt een bamboe dorp gebouwd voor de talloze gasten en daarnaast kan het feest beginnen. Het gebalsemde lichaam is in doeken gewikkeld en in een houten kist gelegd. Meestal staat er een houten beeld naast dat een treffende gelijkenis vertoont met de dode. Er worden buffels en varkens geschonken en sommige worden gelijk geslacht zodat er eten is. Het gekrijs van de varkens was verschrikkelijk. Ze liggen vastgebonden op bamboe, krijgen nummers op hun buik geschreven zodat duidelijk is wie de schenker is ( en hoeveel die heeft gegeven). De dag erna is een grote slachtpartij en wordt bloed opgevangen om eten in te koken. Dat geeft kracht. Een soort van pleegzuster Bloedwijn. En ondertussen wordt er gezongen, gedanst en veel gegeten. Onze hele week hier heeft min of meer in het teken van de dood gestaan. Graven overal, in grotten, in de bomen, in kisten. Overal staan houten poppen met uitgestrekte handen. Bijzonder zijn de babies die aan de bast van bomen zijn vastgemaakt. Het betreft hier alleen babies die nog geen tanden hebben. Het idee is dat ze min of meer terug naar de natuur gaan.
We hebben alles zelf georganiseerd en dat wekte veel verbazing. Herhaaldelijk werd ons gevraagd waar onze gids was, of we niet bang waren? Iedereen wil hier met je praten en na de vraag waar je vandaan komt, volgt de vraag of je christen bent. Want dat is goed, moslims, daar hebben ze het hier niet op. Nou wij wel want er is hier een moslim warong die het lekkerste eten maakt en bovendien zijn ze heel aardig. Overigens, dat is iedereen hier. Geen gebedel, geen afzetterij, gewoon vriendelijk. We zijn overigens ook naar een heel prettig hotel overgestapt. Mooie kamer, uitzicht op de velden. Morgen gaan we naar Battutumongo en slapen daar bij iemand thuis in de tongkonan. Zal wel wat simpeler zijn, geen wifi maar de natuur moet er schitterend zijn. En dan de lange weg terug via Sengkan naar Bira. Veel overstappen, veel opgevouwen zitten in bemos. Maar ja, dat is reizen!

1. Elly Vink:
    1 december 2015
    Mooi verhaal. Zo herkenbaar. Ben weer helemaal terug. Mooi vervolg van de reis en groetjes Elly
  2. Ria Frank:
    1 december 2015
    Bijzondere bestemming. Beetje macaber wel met al die dood om je heen, maar natuurlijk wel een onvergetelijke ervaring. Heb op internet diverse beschrjvingen en een heel stel prachtige foto's van het gebied gezien. Echt spekkie voor jullie bekkies.
  3. Loes lekx:
    Wat een indrukwekkend verhaal weer. Goeie reis verder. Groetjes Loes
  4. Mira:
    1 december 2015
    Wat een geweldig avontuur weer! Wij hadden het ook fantastisch in Japan, maar dat was wel wat heel erg geregeld allemaal (is Japan sowieso natuurlijk) en ook nog eens in de mooiste hotels. Vertellen we allemaal nog weer over een lekkere maaltijd en een paar glaasjes als jullie weer terug zijn.

Wat ik wel sneu vind is die 30 graden. Wij hebben hier nl. lekker storm en regen; heerlijk om tegenin te fietsen, weg te waaien en kletsnat op je werk aan te komen. Maar thuiskomen is dan weer des te fijn; lekker warm en knus en het is al bijna Sinterklaas!
  5. Nan:
    2 december 2015
    Wat bijzonder allemaal.
    Geniet weer volop mee. Materiaal voor een t.v. programma .
    Met John en Leonie de wereld ontdekken.
    Bedankt. `Goede reis
    Groetjes
  6. Erik Michels:
    2 december 2015
    Je schrijft:
    "BIJZONDER ZIJN DE BABIES DIE AAN DE BAST VAN BOMEN ZIJN VASTGEMAAKT. HET BETREFT HIER ALLEEN BABIES DIE NOG GEEN TANDEN HEBBEN. HET IDEE IS DAT ZE MIN OF MEER TERUG NAAR DE NATUUR GAAN."
    daarmee doe je deze adat onrecht Leonie.

In de boom wordt een holte gemaakt waarin de baby wordt genesteld. De holte (buik van de boom)wordt gesloten met een hekwerk. Als de wond van de boom is gesloten valt het hekwerk op de grond. De boom is nu de draagmoeder van de baby, die op een later tijdstip wordt wedergeboren. Het is een troostende gedachte voor de moeder dat haar kindje goed verzorgd en beschermd wordt door die groeiende boom totdat het sterk genoeg is om opnieuw geboren te worden.
  7. Yvonne:
    3 december 2015
    Ik word jaloers - behalve op de busrit maar je moet er wat voor over hebben om te komen waar je wilt zijn , dus niet klagen over een beetje rugpijn hé!