another day in paradise!

6 januari 2016 - Tambon Khanom, Thailand

Op dit moment zit ik in mijn koele hotelkamer in Khanom, een klein plaatsje in het zuidoosten van Thailand. Koffie onder handbereik....gemaakt met onze eigen waterkoker. Ik vond het vervelend dat ik voor elke kop koffie of thee de deur uit moest. Vandaar deze aanschaf. Met mijn ondergoed erin, past het precies in mijn rugzak. Goede aankoop. Khanom is heerlijk. We zitten op een km van een totaal leeg strand en de andere kant op is het ongeveer 2 km lopen naar het dorp en het enige restaurant dat ,s avonds open is. Gisteren zijn we de hele dag weggeweest op mountain bikes en dat was echt genieten. Nauwelijks verkeer, goede weg, hier en daar een tempel en vooral heel veel groen. Er zitten in de omgeving een paar mensen diue voor langere tijd een huisje huren. Ik was onder de indruk: voor 250€ per maand kun je hier wonen. Toen ik vandaag een paar Finnen sprak die in een super mooi en modern appartement wonen, begreep ik dat het duur was. Zij betaalden maar 100€ maar bleven wel 6 maanden!
De afgelopen weken zijn prima verlopen. Vanaf TRANG hebben we de boot genomen naar koih Mook wat we ons nog herinnerden van een paar jaar terug. Het aanbod van bungalows was toen niet zo best dus waren we heel blij dat we een spiksplinternieuwe bungalow hadden bemachtigd. Gelijk maar 5 dagen geboekt. Ai, dat bleek een foute beslissing want aan het begin van de avond werden we verblijd met techno en housemuziek van een verderop gelegen bar. Toen ik bij de receptie ging informeren kreeg ik te horen dat diut iedere avond zo was maar nooit langer dan 2300 uur. Ja, he,he, dan gingen zij naar huis. Het duurde tot 3 am. We hebben het nog een nacht aangezien en hadden de mazzel dat er een elektriciteit storing was maar besloten om toch voortijdig te vertrekken. We zijn naar de andere kant van het eiland verhuisd en vonden het daar geweldig. Minder mooi strand maar vissersdorpjes en schitterend achterland. Heerlijk gewandeld met vlinders als enige gezelschap.
Op aanraden van mensen uit TRANG zijn we daarna naar ko sukorn gegaan. Niet populair omdat het strand niet wit maar zandkleurig is. Hoe vind je die? We moesten er wel wat voor over hebben. Bijna een uur zaten we met 18 (!) mensen opgevouwen in een songthaew. Een soort open busje met een paar banken. Mijn been zat opgevouwen en dat kon ik al die tijd niet bewegen. Maar gezellig was het want je hoort hier nooit klagen maar gelachen wordt er wel veel. Toen nog met een bootje mee....zeildoek omlaag want de zee was ruw...Op de pier namen we een brommer met zijspan naar onze bungalow. Perfect! Mooie tuin, mooi strand, rubberplantages. We hebben er heel veel gelopen en ook een scooter gehuurd. Als je heeeel langzaam reed,had je alles in een ochtend gezien. Er wonen vissers en boeren, iedereen kent elkaar en iedereen is aardig. Er was een soort jaarmarkt en door het pikdonker zijn we er heen gereden. Gefascineerd werd er naar een wajang voorstelling gekeken. Het was maar 1 pop die heen en weer schoot achter een laken maar de begeleidende muziek was aardig.
Een heerlijk verblijf. ,s Ochtends lekker uitgebreid ontbijt met uitzicht op zee, gepresenteerd door een ladyboy. Blijft bijzonder.... Lang haar, BH en kanten bloesje maar wel een snor en zwaar behaarde benen!
Toch ging het weer kriebelen dus door naar Krabi. Altijd leuk en levendig. We hadden weer eens een scooter gehuurd en wilden de stranden in de omgeving bekijken. Wat een ramp. Zandvoort op een zomerse dag. Hotel na hotel, bar na bar. Alle Thais picknicken onder de bomen en de buitenlanders liggen te roosteren in de zon. Gauw weg...verderop bleek het schitterend, overal verrijst het karstgebergte. Op een gegeven moment liep de weg dood bij een nationaal park. Wandeling 3,7 km. Noiu, kunnen we nog wel even doen zo aan het eind van de middag. De weg ging stijl omhoog en het was klauteren over rotsblokken en je ophijsen aan boomwortels. Na een uur zweten kwamen we mensen tegen die ons opbeurden met de woorden dat het nog zeker een uur lopen was maar worth it! Allemachtig wat een tocht. Maar ja, ze hadden gelijk...spectaculair uitzicht. Later las ik op internet dat dit gezien en beleefd werd als very strenuous. Nou geen woord teveel gezegd! John scheurde nog uit zijn Teva sandalen dus was extra gehandicapt. Gelukkig vonden we in Krabi heel moderne Scholl sandalen. Slechts 1 paar beschikbaar in zijn maat. Dus loopt hij ineens heel hip op blauwe schoenen.
We hadden de smaak te pakken dus daarna zijn we ook nog een tempel gaan bezoeken waarvan het Boeddha beeld te bereiken is door 1239 treden te beklimmen. Om het moeilijk te maken zijn die treden ongelijk en soms zo hoog dat je je aan de leuning moet optrekken. En die leuning is op haar beurt gloeiend heet. Verder word je belaagd door apen die behoorlijk agressief kunnen zijn. Maar hoe hoger je komt, hoe minder je ze ziet. Links en rechts liggen mensen te puffen op de trappen. Maar, wederom, wat een uitzicht. Was trots op ons...eigenlijk kost het me weinig moeite zolang ik maar rustig blijf doorgaan. Had wel wangen als vuur!
Hier in Khanom blijven we nog een paar dagen en gaan dan verder naar boven, richting Cambodja!

1. Ria Frank:
    6 januari 2016
    Nou, nou, zeg, want een inspanningen in zo'n warm land, maar het was vast spectaculair. De laatste tijd lijken jullie in redelijk goede onderkomens te verblijven. fijn. Mooie foto's zaten er deze keer bij. Maakt het extra leuk.
  2. Yvonne:
    6 januari 2016
    Geweldig, mooie foto's (echt Thailand op zijn best) en weer een levendig verhaal. De sfeer is te proeven ook de muziek haha. Je hebt wat met trappen é Leonie, sprong er nog iemand ineens op je pad? Veel plezier in Cambodja.
  3. Mira:
    6 januari 2016
    Wat heb ik het weer met jullie te doen ;-) Hier in Rotterdam is het gelukkig nog boven nul, maar in het noorden is de straat een ijsbaan geworden de laatste dagen. Maar echt winter wil het hier in ieder geval nog niet worden.
    Ik ben weer aan het werk na een heerlijke kerstvakantie en ben lekker uitgerust maar zie toch al weer uit naar de volgende vakantie. Mauritius wordt het (weet niet of ik dat al verteld had); bijna twee weken; heerlijk.
    Geniet nog daar in Thailand en Cambodja straks, maar dat lukt vast wel.
    En nu nog een foto van die blauwe sandalen van John...
  4. Nan:
    Ha Leonie,

Weer bedankt voor je leuke reisverhaal.
    Wat een prachtige foto's . En wat een mooie natuur.
    Met al dat wandelen en klimmen krijgen jullie wel een super conditie.
    Heel veel reisplezier.
    Groetjes Nan
  5. Marian Fastl:
    7 januari 2016
    Het regent hier de hele dag, maar ik word vrolijk van je reisverslag en de prachtige foto's. Geniet maar lekker en verwen ons af en toe met je mooie verhalen.
    Lfs
    Marian